Tilgjengelighet

  • Kan jeg få assistanse på stasjonen?

    Om du trenger assistanse på stasjonen kan Bane NOR hjelpe deg på disse stasjonene tilknyttet våre linjer:

    • Oslo S
    • Drammen
    • Asker
    • Sandvika

     

    Tjenesten er gratis, men for å være sikker på at det finnes tilgjengelig personale må Bane NOR få beskjed minst 24 timer før avreise. For å bestille kan du enten bestille samtidig som du kjøper billett hos vår kundeservice, eller ved å kontakte Bane NOR direkte.

    Her kan du lese mer om hvordan du bestiller Bane NORs assistansetjeneste

  • Hvordan er stasjonene tilrettelagt?

    Det er Bane NOR som eier og driver alle stasjonene i Norge. De har laget en veldig fin oversikt hvor du kan finne informasjon om stasjonen du skal benytte.

    Her finner du Bane NORs stasjonsoversikt.

  • Hvordan er togene tilrettelagt for meg som sitter i rullestol?

    Alle togene er tilrettelagt for rullestol og vognene har egne områder i toget som er for deg som trenger rullestolplass. Det er dessverre ikke alle togsettene som er like godt tilrettelagt for selvbetjening. Mens de nye togene har heis, har de eldre fremdeles ramper og skinner, som vil bety at det er større behov for assistanse ved av- og påstigning. Tilknyttet rullestolplassen har alle togvogner handikapptoalett og festeanordninger for rullestolen.

    Om du reiser med nattog har vi en egen kupé tilrettelagt for rullestolbrukere. Denne kupeen har større dør og større plass på innsiden, tilpasset en rullestol opp til 65 cm bredde. Handikapptoalett er plassert utenfor kupeen.

    Enkelte motoriserte rullestoler kan dessverre være for store til å ta med på toget. Rullestolplassen er tilrettelagt de internasjonale standardmålene på 70 x 120 cm, og kan ikke veie mer enn 250 kg medregnet deg som sitter i stolen. Om disse målene overstiges kan vi ikke garantere din og dine medpassasjerers sikkerhet under reisen, og det vil være vanskelig å benytte toaletter og ramper/heiser for å komme inn på toget. Enkelte stasjoner har ramper som kan gjøre at totalvekten kan økes til 350 kg, men vær oppmerksom på at dette vil begrense hvor du kan stige på og av.

    Om du har behov for å lade en elektrisk rullestol ber vi deg om å ta kontakt med ombordpersonalet, slik at ladingen kan gjennomføres på en sikker måte. Hvis du har mulighet til det, hadde det vært fint om dette kan gjennomføres før du bli med oss på toget.

    Har du en sparkesykkel med fire hjul fra Hjelpemiddelsentralen regnes denne som sykkel. Du kan lese mer om dette under punktet om spesialbagasje "Hva er reglene for å reise med sykkel og annen spesialbagasje?"

  • Hvordan kan jeg reise som blind, døvblind eller svaksynt?

    Om du er blind, døvblind eller svaksynt kan du reise med honnørbillett, og du vil ikke betale ombordtillegg om du ikke har anledning til kjøpe billett før du stiger på toget. Du kan lese mer om honnørbilletten under "Hva er betingelsene for en honnørbillett?"

    Har du behov for assistanse på stasjonen kan Bane NOR som eier og driver stasjonene i Norge hjelpe deg deg med det. Les mer om assistanse under "Kan jeg få assistanse på stasjonen?"

  • Er det egne regler for fører- og servicehunder?

    Ja, førerhunder som er i tjeneste og har offentlig godkjenning reiser gratis på våre tog, med forutsetning om at hunden din bærer sele og håndtak. Dette gjelder også førerhunder som er under opplæring som reiser sammen med treneren sin.

    Servicehunder reiser også gratis, dersom hunden bærer vesten sin under reisen.

    Du kan lese mer under kategorien "Er det egne regler for hunder i tjeneste?"

  • Kan jeg få rabatt om jeg trenger å ta med en ledsager?

    Ledsageren din kan reise med honnørbillett, dersom du kan dokumentere at du har behov for å reise med ledsager. Gyldig dokumentasjon er Nasjonalt ledsagerbevis utstedt av kommunen.

    Det er du som bestemmer hvem du ønsker skal følge deg som ledsager. Vi har ingen begrensninger, så lenge du kan dokumentere at du har behov for følge på toget.