Min profil

Billettinformasjon

  • Hvordan kjøper jeg billetter?

    Billetter kan du kjøpe her på nettstedet, på Enturs billettautomater, på betjente stasjoner, på toget eller ved å kontakte Kundeservice. Ombord kan du kjøpe billetter til den avgangen du er på.

    Vær oppmerksom på at billettene ikke tilgjengeliggjøres samtidig i alle kanaler. Mens du på nettstedet kan kjøpe billetter 90 dager før toget går, er det de samme billettene kun tilgjenglig 30 dager før på billettautomatene.

    De ulike kanalene tilbyr ulike betalingsmuligheter.

    • Om du ønsker å være helt anonym og betale kontant, kan du kun gjøre det på billettautomatene.
    • Betalingskort fra Visa, Mastercard og BankAxept kan benyttes i alle kanaler.
    • Reisepenger knyttet til et reisekort kan benyttes på togene og i billettautomatene
    • Vipps og PayPal vil etter hvert bli tilgjengelig for betaling i digitale kanaler.
  • Hvor finnes det billettautomater på Sørtogets linjer?

    Entur har satt ut automater på mange av stasjonene langs Sørtoget, men ikke alle.

    Stasjonene som har automater er:

    • Stavanger
    • Paradis
    • Jåttåvågen
    • Gausel
    • Sandnes Sentrum
    • Bryne
    • Nærbø
    • Egersund
    • Kristiansand
    • Arendal
    • Nordagutu
    • Kongsberg
    • Drammen
    • Asker
    • Sandvika
    • Oslo S

     

    Du kan betale med kort eller kontant på automatene, men det er ikke alle stasjonene som har automater som godtar sedler. Vi anbefaler derfor at dersom du skal benytte kontanter, at du tar med deg pengene i mynt.

    På automaten på Nordagutu stasjon kan du kun betale med kort.

  • Hva betyr Lavpris og Fleks?

    Lavpris

    Lavpris er er vår billigste billett, og for deg som ikke har behov for å være fleksibel. Billetten kan verken endres eller refunderes, utover angrefristen på fire timer etter kjøpstidspunktet. Dette gjelder også pristillegget på Sove.

    I Lavpris-kategorien kan du ikke oppgradere billetten før du går på toget, som for eksempel om du har kjøpt et standardsete og ønsker å oppgradere til Komfort. På toget kan du oppgradere mot et setetillegg.

    Prisen på Lavpris kan variere, avhengig av når du kjøper billetten og hvilken avgang du reiser med.

    Fleks

    Fleks er akkurat det den sier – en billett med full fleksibilitet. Denne billettypen kan du både endre og få refundert om du ønsker det. Kundeservice vil hjelpe deg om du kontakter dem på telefon: 61 25 80 00 eller e-post: kundeservice@go-aheadnordic.no.

    I Fleks-kategorien kan du gjennomføre endringer og kansellere uten kostnad frem til 24 timer før avgangen din. Alle endringer etter dette tidspunktet ilegges et gebyr på 100,-.

  • Jeg har ombestemt meg. Har jeg angrefrist?

    Ja, du kan angre kjøpet ditt innen fire timer etter kjøpstidspunktet såfremt det ikke er etter avgang. Du må altså må angre før det tidspunktet som er oppgitt på billetten din at toget vil forlate stasjonen.

    Kontakt kundeservice på på telefon: 61 25 80 00 eller e-post: kundeservice@go-aheadnordic.no, så hjelper de deg.

     

  • Kan jeg reise med en Ruterbillett?

    Nei, dessverre. Ikke på våre avganger.

    Siden første stasjon med tillatt avstigning på Sørtoget er Kongsberg, og det ligger utenfor Ruters serviceområde, har vi ikke inngått avtale med dem.

  • Kan jeg reise med en Kolumbusbillett?

    Ja, det kan du. På Jærbanen gjelder Kolumbus sine billetter. Du kan kjøpe Kolumbusbillett av Kolumbus eller direkte hos oss. Det betyr at dersom du er innenfor sonen og tidsrommet som er spesifisert på billetten kan reise med Jærbanen og Kolumbus’ båter og busser.

    I utgangpunktet gjelder Kolumbus billettene kun på Jærbanen. Har du periodebilllett kan du reise med Sørtoget Region.

    Ungdomsbilletten er ikke gyldig på Sørtoget Region. Unntaket er for elever med skolebevis fra Flekkefjord Vgs, som kan benytte Sørtoget Region til Sira stasjon. Ungdomsbilletten kan også benyttes, uten tillegg i prisen, dersom du skal reise til eller fra Moi stasjon. Du kan ikke benytte ungdomsbilletten som delbetaling for lenger reiser.

  • Hva gjør jeg om det er feil navn på billetten?

    Du kan endre navnet på billetten. Les mer om dette under "Det er feil navn på billetten – hva gjør jeg?"

  • Hva gjør jeg om jeg ikke rekker å kjøpe billetter før jeg går ombord?

    Det går bra, du kan kjøpe billetter på toget.

    For å planlegge trafikken foretrekker vi selvsagt at du har kjøpt billetter før du går på toget. Det vil også gi deg en ekstra sikkerhet for at det finnes ledige seter.

    Om du må kjøpe billetter på toget, ta kontakt med ombordpersonalet som vil hjelpe deg med å utstede en billett. Vær oppmerksom på at kjøp på toget vil medføre et ombordtillegg på kr. 40,-.

  • Hva gjør jeg hvis jeg mister billetten?

    Upersonlige billetter kan dessverre ikke erstattes.

    Personlige billetter kan vi som oftest erstatte. Ta kontakt med betjent skranke eller kundeservice på telefon: 61 25 80 00 eller e-post: kundeservice@go-aheadnordic.no, så kan vi undersøke om vi kan erstatte billettene dine.

  • Fungerer periodebilletten jeg har kjøpt hos Vy?

    Ja, Vy selger periodebilletter for oss, så kjøper du en periodebillett fra Vy hvor reisestrekningen helt eller delvis er på våre tog, vil denne billetten være gyldig også hos oss.

  • Kan en periodebillett kombineres med andre billetter?

    Ja og nei.

    Enkeltbilletter kan vanligvis kombineres med periodebilletter dersom du en dag ønsker å reise lenger enn du vanligvis gjør. Da trenger du kun å kjøpe enkeltbillett for den delen av strekningen som periodekortet ikke dekker. Unntaket er periodekort fra Kolumbus. De kan ikke kombineres med enkeltbilletter.

    Det er ikke mulig å kombinere en periodebillett med en annen periodebillett. Dette gjelder uavhengig av hvem som har solgt deg billettene.

  • Jeg har rett på personalbillett – hvordan bestiller jeg?

    Det er Vy som utsteder personalbilletter. Når du ønsker å bestille går du til www.vy.no. Reglene er de samme. Sørtoget Region har med andre ord samme regler som fjerntogene Oslo – Bergen, Oslo – Trondheim og Trondheim – Bodø.