Drømmen om den perfekte reise
Den første julen er unnagjort, og det meste har heldigvis har gått bra. Passasjerene har neppe merket de store endringene – bortsett fra personellets uniformer og kanskje humør.
– Vi har fått hyggelige tilbakemeldinger på at folk har opplevd oss som blidere og mer «på». Å yte god service vil alltid være viktig så klart, men jeg tror også humøret på en måte viser den gleden vi i hele Go-Ahead føler over endelig å være i gang, sier Elgin.

Cathrine Elgin, Adm. dir. / MD Go-Ahead Norge AS. Foto: Siv Dolmen.
Forandringene begynner i kafeen
Den største forskjellen fra årene før 15. desember 2019 er likevel å finne i kafeen.
– Vi ønsker å vise fram alt det som foregår langs denne fantastiske strekningen, og vi begynner med maten. Vi er ganske så stolte av å kunne tilby kvalitetsmat fra gode lokale leverandører i kafémenyen fra første dag, forteller Elgin, før hun understreker at planene slett ikke er å gi seg med det.
– Vi har mange planer, vi ønsker å modernisere togene våre og gjøre de mer komfortable, mer innbydende og mer tilpasset dagens behov for reisende.
Mer enn bare en transportetappe
Elgin påpeker at det å reise med tog ikke bare skal være en transportetappe. Mange ønsker i dag å utnytte reisetiden til noe som oppleves å tilføre verdi. Det er fullt mulig på et tog.
– Vi ønsker å tilby løsninger for ulike typer passasjerer. Barnefamiliene skal kunne være tilstede og oppleve noe sammen med barna om bord i togene våre. Andre passasjerer har andre behov. Noen ønsker å reise alene for eksempel, mens andre igjen – forretningsreisende for eksempel – ønsker sosiale soner som innbyr til dialog og samhandling.
Passasjerene skal tas med på råd
Alt dette er dessverre ikke på plass fra dag én, men Elgin lover å jobbe for å gjøre det best mulig, raskest mulig. Og passasjerene skal tas med på råd.
– Ja, det er klart, nikker hun. – Uten flere og mer fornøyde passasjerer, lykkes vi ikke. Derfor er vi opptatte av hva de reisende mener. Vi gjør det vi kan for å la alle kunne komme til orde, og for å lytte til dem. Og en av ambisjonene våre er å få til etterspurte endringer så raskt som mulig.
Likevel er det stein for stein-prinsippet som gjelder i togverdenen også. Små justeringer er alltid enklere å realisere enn store endringer. Det er for eksempel raskere å invitere Kaptein Sabeltann med på toget enn å bygge vognene om til også å kunne tilby møterom og dagkupeer.
En sømløs og behagelig reise er drøm og mål
– Det viktigste for oss nå først er å gjøre alt vi kan for å sørge for at togene går når de skal og at alle passasjerer på Sørtoget, Arendalsbanen og Jærbanen får en enda bedre reiseopplevelse. I løpet av 2020 vil det visuelle på togene endres. Deretter skal vognene bygges om, og senere kan vi gjøre forbedringer på ruteplanen, utdyper direktøren.
Elgin vet at ting tar tid, men hun er likevel klar på hva målet er.
– Drømmescenariet er at samarbeidet mellom aktørene i jernbanesektoren fungerer så bra at togene går når de skal hver dag hele året, og at de reisende kan reise sømløst hele veien. En perfekt reise, rett og slett, sier hun. – Jeg håper også at om et par år så foretrekker både familier og forretningsreisende å reise med Go-Ahead, fordi det er bedre, mer praktisk og mer behagelig – og mer miljøvennlig så klart – enn å reise på asfalt og i luften.